O infrastrukturze drogowej na Warmii i Mazurach
10 października 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie zorganizował spotkanie dla starostów i dyrektorów zarządów dróg powiatowych w województwie warmińsko-mazurskim. Celem spotkania była wymiana doświadczeń oraz identyfikacja problemów związanych z przebudową infrastruktury drogowej.
W najbliższych latach, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, planowana jest budowa lub przebudowa ponad 200 km dróg gminnych i powiatowych w województwie warmińsko-mazurskim.
Z uwagi na fakt, że województwo warmińsko-mazurskie ma najlepiej zachowane aleje przydrożne (pod względem stanu zdrowotnego, struktury wiekowej oraz gatunkowej) nie tylko w całej Polsce, ale również w Europie, a dodatkowo - najlepszy stan zachowania przydrożnego zadrzewienia - można zaobserwować szczególnie wzdłuż dróg gminnych i powiatowych, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowił zorganizować spotkanie z zarządcami tych dróg oraz z przedstawicielami organów wydających zezwolenia na ich przebudowy.
Podczas spotkania podkreślono, że niewłaściwy sposób wykonywania prac budowlanych może przyczynić się do nieodwracalnego zniszczenia drzew rosnących wzdłuż dróg gminnych i powiatowych. Wskazano, że będzie to równoznaczne ze zniszczeniem siedlisk i okazów chronionych prawem organizmów oraz dewastacją tworzonego przez wieki krajobrazu kulturowego naszego województwa. Zaprezentowano przykłady zrealizowanych już prac, które doprowadziły do uszkodzenia systemu korzeniowego wielu drzew. Następstwem tego było ich zniszczenie bądź zamieranie.
Zasygnalizowano konieczność dążenia, w miarę możliwości, do zminimalizowania liczby wycinanych drzew już na etapie projektowym oraz na konieczność dążenia do zapewnienia drzewom możliwie najlepszej ochrony podczas wykonywania prac budowlanych. Jak podkreśliła podczas spotkania Agata Moździerz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie: "Jesteśmy instytucją, której zadaniem jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju regionu. Mówimy „tak” przebudowie i budowie dróg w województwie, stawiając jednak pewne warunki, co do ochrony najważniejszych składników przydrożnej przyrody. Naszym celem jest, aby każda modernizacja infrastruktury drogowej odbyła się – w miarę możliwości – z jak najmniejszym uszczerbkiem dla przyrody. Zastosowanie dobrych rozwiązań, o których mowa na dzisiejszym spotkaniu, pozwoli na znalezienie kompromisu pomiędzy potrzebą ochrony środowiska a niezwykle ważną potrzebą rozwoju komunikacyjnego województwa".
Fot.: Przemysław Kołodziej