Aktualizacja deklaracji środowiskowej
9 stycznia 2019 r. weszła w życie zmiana załącznika IV do rozporządzenia EMAS. Pociąga ona za sobą obowiązek zaktualizowania deklaracji środowiskowej, zgodnie z nową treścią załącznika IV do rozporządzenia. Jednak do 9 stycznia 2020 r. można zatwierdzić dokument opracowany na podstawie "starych" zasad, pod warunkiem uzyskania zgody organu właściwego, czyli Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Odroczenie obowiązku przekazania "nowej" deklaracji środowiskowej następuje w porozumieniu z weryfikatorem środowiskowym. Zalecane jest, aby w pierwszej kolejności uzyskać zgodę organu właściwego - Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, a następnie w porozumieniu z weryfikatorem środowiskowym przeprowadzić weryfikację środowiskową w organizacji.
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2026 z 19 grudnia 2018 r., zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz nawiązując do art. 2 niniejszego rozporządzenia („Jeżeli zaktualizowana deklaracja środowiskowa, która nie została zwalidowana, ma być przekazana właściwemu organowi na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, ale przed dniem 9 stycznia 2020 r., w takim przypadku w porozumieniu z właściwym organem, deklaracja może zostać przygotowana niezależnie od zmiany wprowadzonej art. 1 do niniejszego rozporządzenia”), do 9 stycznia 2020 r. można zatwierdzić dokument opracowany na podstawie "starych" zasad, ale pod warunkiem uzyskania zgody organu właściwego, czyli Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Poniżej krok po kroku terminy i zadania związane z obowiązkiem poddania się weryfikacji w celu spełnienia nowych wymagań, umożliwiających pozostanie organizacji w rejestrze:
- Dla organizacji, które w 2019 r. muszą przejść weryfikację i walidację: przesłanie deklaracji zgodnie z obowiązującym terminem walidacji i weryfikacji według „nowych zasad”. W przypadku, gdy organizacja złoży wniosek do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o przesunięcie tego obowiązku jest zobowiązana przesłać deklarację środowiskową zgodnie z harmonogramem według „starych zasad”, a następnie zgodnie z obowiązującym ją terminem w 2020 r. wysłać do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska deklarację "na nowych zasadach".
Podsumowując - Organizacja ma weryfikację 6 czerwca 2019 r., składa do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosek o przesłania deklaracji wg "starych zasad" w 2019 r. Następnie w terminie swojej kolejnej weryfikacji rocznej – 6 czerwca 2020 r., weryfikator poddaje walidacji nową deklarację i jest ona przekazywana do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (nawet gdy jest to już po terminie 9 stycznia 2020 r).
- Dla organizacji, które mają weryfikację w 2020 r.: przesłanie deklaracji „na starych zasadach” po uprzedniej zgodzie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w roku 2019 i następnie dostarczenie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska nowej deklaracji zwalidowanej wg „nowych zasad” zgodnie z obowiązującym ją terminem w 2020 roku (nawet gdy jest to już po terminie 9 stycznia 2020 r.)
Podsumowując - Organizacja ma weryfikację 6 czerwca 2020 r., składa do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosek o przesłanie deklaracji wg "starych zasad" w 2019 r. Następnie w terminie swojej weryfikacji rocznej - 6 czerwca 2020 r. weryfikator poddaje walidacji nową deklarację i jest ona przekazywana do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
- Dla organizacji, które mają weryfikację w 2021 r. (odstępstwo zgodnei z art. 7): przesłanie deklaracji „na starych zasadach” po uprzedniej zgodzie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w 2019 r. i przesłanie „nowej niezwalidowanej deklaracji” w 2020 r., zgodnie z obowiązującym ją terminem z informacją w deklaracji, iż dane te są sporządzone wg nowych zasad.